2016. május 16., hétfő

Kulisszák mögött - Gyermek- és ifjúsági színjátszás az alkotó szemszögéből

Legutóbb ígéretet tettem, hogy a kulisszák mögé nézünk, és így próbálunk belelátni a magyarországi gyerek- és ifjúsági színjátszás mikéntjébe. A kalauzoló vezető szerepét Lendváczky Zoltán színművész-bábszínész vállalta. Vele beszélgettünk a május elején Kaposvárott megrendezett Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé kapcsán.
Te mint színész hogy érzed magad egy ilyen fesztiválon?
                                                      Lendváczky Zoltán színművész

Ha az a megtiszteltetés ér  - mint például  legutóbb a Kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén  a Lúdas Matyi kapcsán - hogy képviselhetek egy társulatot, az örömmel tölt el.
Egy produkció létrejöttében  tevékenyen részt vesz az ügyelőtől kezdve a színészeken át a takarítóig  mindenki. A siker vagy adott esetben a kudarc is mindenkit érint.
Ebben az évben sikerült elnyernünk a Legjobb gyermekelőadás  Üveghegy- díját.
Baromi nagy öröm volt.A gratulációk, az smsek, a szakmai eszmecserék  mind megerősítenek és egyben  igazolják azt, hogy érdemes volt és érdemes tovább csinálni.


                                     Jelenet a Lúdas Matyi című előadásból (fotó: ciroka.hu)

Ha a szakma pozitívan értékeli egy többhetes munkaperiódus  végeredményét, az boldogsággal tölt el mint színész/bábszínészt. Egy fesztivál során sok impulzus éri az embert. Találkozhatsz rég nem látott kollégákkal, megnézhetsz olyan előadásokat, amire évad közben talán nem volt időd. Nemcsak egy társulat részeként veszel részt egy fesztiválon, hanem te is kapsz valamit.
A hangulat, a közös beszélgetések egy jó vacsora mellett múltról-jövőről, ki hogyan tovább, mik a tervek, mind előkerülnek az ilyen találkozásokon,és új kapcsolatok is szövődnek...


                                         A kaposvári díjnyertes előadásból (fotó: ciroka.hu)

Hogyan érzékeled az előadásokon a gyerekekkel érkező szülők jelenlétét? Kell-e, hogy a bábszínház, a gyerekszínházi előadás nekik is mondjon valamit, megszólítsa őket?
Az első színházi élmények nagyon fontosak.  A legtöbb esetben ezt a gyermek  a szülővel, szüleivel éli át. Jó esetben együtt is dolgozzák fel a látottakat. Egy előadás minden nézőben indukál valamit. Legegyszerűbb esetben tetszést vagy nem tetszést vált ki. Abban nem hiszek, hogy semleges reakciót vált ki. Tehát ha valamit indukál, arról már lehet beszélgetni…
A gyermekszínház nem azért gyermekszínház, mert csak hozzájuk szól és őket érinti meg.. Témaválasztását tekintve talán az ő életüket meghatározó kérdésköröket, szituációkat járja körül, és adhat esetleges alternatívákat a felmerülő kérdéseikkel, saját „kis életükkel” kapcsolatban, de korántsem csak nekik szól. Egy szülő sokat tanulhat a gyermekéről, annak korosztályáról, azokról a témákról, amelyek nap mint nap foglalkoztatják őket. Persze csak akkor, ha van egyfajta nyitottság a szülő részéről, ha valóban kíváncsi a gyermekére, gyermekének korosztályára.


                    Lúdas Matyi (ciroka.hu) - legközelebbi előadás: május 25, Marcibányi tér!

Én mindig nagy koncentrációval figyelek gyerekszínházban is, akkor is, ha közben a gyerekemet is terelgetni kell. De látom, hogy van szülő, aki előadás közben a telefonjával szórakozik. Épp az előbb mondtad, hogy a szülőnek a színház is egy lehetőség, hogy tanuljon, informálódjon a gyerekéről. Mit gondolsz erről?
A mobilozó szülőket egyszerűen nem értem. Mit mond a gyerekének, ha az valamit kérdez tőle a látottakkal kapcsolatban, hogy: "nem figyeltem"? Vagy rosszabb esetben füllent egyet?
Nem véletlenül hívják fel a figyelmet  a színházakban arra, hogy kapcsolják ki a  készüléket előadás előtt vagy legalábbis némítsák el. Sajnos megfigyelhető, hogy néhányan ezt az apró dolgot is lusták megtenni, attól félve, hogy lemaradnak valamiről abban a rövidke 50 percben, amíg tart az előadás. Persze vannak különleges esetek, de a legtöbb esetben ez, úgy gondolom, egyszerűen figyelmetlenség, tapintatlanság. Ismerjük ezeket a helyzeteket mindannyian.Sajnos egyre több fiatal kezében van mobiltelefon az előadás közben is. A szülők, a kísérők, a tanárok felelőssége is, és persze saját felelősség…


                                         Malom mese - Ciróka Bábszínház (fotó: ciroka.hu)

Mennyire fontos vagy hogyan fontos szerinted a gyerekszínházi díszlet? Milyen szempontok szerint dolgozik a díszlettervező?


                                          Rigócsőr király - Ciróka Bábszínház (ciroka.hu)
                                        
Ami a színpadon látható, az hordoz magával valamilyen jelentéstartalmat. Olyan tartalmat, ami jó esetben szervesen működik együtt a színésszel, koreográfussal, tehát tudatos választás eredménye, a rendezői koncepció része: ”Ott van a helyén, mert ott kell, hogy legyen. Nem lehet máshol.” 
Azt gondolom, nincs másként ez a báb-, a gyermek- és az ifjúsági előadások tekintetében sem. A jó díszlet valamire mindig rátapint az egész előadás kapcsán. Valami lényegit fogalmaz meg, alakít képpé. Gondolatébresztő, asszociáló hatással bír és beindítja a néző fantáziáját. Szervezi a színpadi teret, a mozgást, a színpadi viszonyokat. Én jobban kedvelem az olyan díszleteket, ami a nézőt is kíváncsivá teszi, hogy amit lát, az hogyan kapcsolódik a témához.
Ha sikerül felfejteni a vélt szándékot, akkor az izgalmas lehet a nézőnek. Azt gondolom, hogy a tervezőben is létre kell  hívjon valami belső képet az a darab, amellyel foglalkozik. Az írott anyaghoz kapcsolódik a rendezői koncepció, és ezeknek a folyamatos oda - vissza hatásából születhet meg a végleges „díszlet”. A gyakorlatban ez sok munkaórát jelent. Sok esetben a színész is tud gyakorlati észrevételekkel élni egy díszlet kapcsán: mi  működik, mi  nem, illetve, hogyan működhetne jobban. Erre kifejezetten díszletállító próbákat is tartanak a színházakban. Fontos a biztonság, a színész színpadi biztonsága, hogy úgy kerüljön átadásra a díszlet, hogy az nem balesetveszélyes, hanem megbízható, jó, időtálló konstrukció. Ez mind nagy felelősség és összmunka, hiszen egy-egy előadást hosszú időre terveznek, bírnia kell a későbbi igénybevételt.

Mi a tapasztalatod, miért szeretik a gyerekek annyira a bábokat, a bábos előadásokat? 
                                    Az egérmenyasszony (Ciróka Bábszínház - fotó: ciroka.hu)
Rögtön valami viszonyt tudnak kialakítani a bábokkal. Izgatja őket, egyből „játékba lépnek” a bábon keresztül. Tovább rajzolják a képzeletükkel a figurát, kiegészítik annak vonásait, érzelmeket tulajdonítanak neki, rögtön azonosulnak és belevetítik magukat a báb figurájába, miközben folyamatosan újrarajzolva, újrateremtve őket velük együtt élnek.
                              A békakirályfi - Ciróka Bábszínház (fotó: ciroka.hu)

Szerinted mitől lesz jó egy gyerekszínházi előadás? A Lúdas Matyi mitől jó? 
Hogy mitől lesz jó, azt nem tudom. Nincs bevált recept a sikeres előadásra. Ha lenne, mindenki csak jó előadásokat készítene. Ami szerintem fontos, hogy a „mai nyelven” a mai közönséghez  szóljon és lényegre törő kérdésekkel foglalkozzon, hogy olyan kérdéseket tegyen fel, amelyek elgondolkoztatják a nézőt, s ha emellett még szórakoztat  is : akkor, az jó lehet. A Ludas Matyiról a közönséget kellene megkérdezni, hogy kinek miért tetszik. Én azt ajánlom, hogy jöjjenek el legközelebb a Marcibányi térre  május 25-én, és döntsék el maguk!
                                   Jelenet a Lúdas Matyi című előadásból (fotó: ciroka.hu)

Ha olvasnál még hasonlókat, és érdekelnek a friss infók, csatlakozz a facebook oldalunkhoz: facebook.com/eletmese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése