Legutóbb ígéretet tettem, hogy a kulisszák mögé nézünk, és így próbálunk belelátni a magyarországi gyerek- és ifjúsági színjátszás mikéntjébe. A kalauzoló vezető szerepét Lendváczky Zoltán színművész-bábszínész vállalta. Vele beszélgettünk a május elején Kaposvárott megrendezett Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé kapcsán.
Te mint színész hogy érzed magad egy ilyen fesztiválon?
Lendváczky Zoltán színművész
Te mint színész hogy érzed magad egy ilyen fesztiválon?
Lendváczky Zoltán színművész
Ha az a megtiszteltetés ér - mint például legutóbb a Kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén a Lúdas Matyi kapcsán - hogy képviselhetek
egy társulatot, az örömmel tölt el.
Egy produkció létrejöttében tevékenyen részt vesz az ügyelőtől kezdve a
színészeken át a takarítóig mindenki. A
siker vagy adott esetben a kudarc is mindenkit érint.
Ebben az évben sikerült elnyernünk a
Legjobb gyermekelőadás Üveghegy- díját.
Baromi nagy öröm volt.A gratulációk, az
smsek, a szakmai eszmecserék mind
megerősítenek és egyben igazolják azt,
hogy érdemes volt és érdemes tovább csinálni.
Jelenet a Lúdas Matyi című előadásból (fotó: ciroka.hu)
Jelenet a Lúdas Matyi című előadásból (fotó: ciroka.hu)
Ha a szakma pozitívan értékeli egy
többhetes munkaperiódus végeredményét, az
boldogsággal tölt el mint színész/bábszínészt. Egy fesztivál során sok impulzus
éri az embert. Találkozhatsz rég nem látott kollégákkal, megnézhetsz olyan
előadásokat, amire évad közben talán nem volt időd. Nemcsak egy társulat
részeként veszel részt egy fesztiválon, hanem te is kapsz valamit.
A hangulat, a közös beszélgetések egy
jó vacsora mellett múltról-jövőről, ki hogyan tovább, mik a tervek, mind
előkerülnek az ilyen találkozásokon,és új kapcsolatok is szövődnek...
A kaposvári díjnyertes előadásból (fotó: ciroka.hu)
A kaposvári díjnyertes előadásból (fotó: ciroka.hu)
Hogyan érzékeled az előadásokon a gyerekekkel érkező szülők jelenlétét?
Kell-e, hogy a bábszínház, a gyerekszínházi előadás nekik is mondjon valamit,
megszólítsa őket?
Az első színházi élmények nagyon fontosak.
A legtöbb esetben ezt a gyermek a
szülővel, szüleivel éli át. Jó esetben együtt is dolgozzák fel a látottakat. Egy
előadás minden nézőben indukál valamit. Legegyszerűbb esetben tetszést vagy nem
tetszést vált ki. Abban nem hiszek, hogy semleges reakciót vált ki. Tehát ha
valamit indukál, arról már lehet beszélgetni…
A gyermekszínház nem azért gyermekszínház, mert csak hozzájuk szól és őket
érinti meg.. Témaválasztását tekintve talán az ő életüket meghatározó
kérdésköröket, szituációkat járja körül, és adhat esetleges alternatívákat a felmerülő
kérdéseikkel, saját „kis életükkel” kapcsolatban, de korántsem csak nekik szól.
Egy szülő sokat tanulhat a gyermekéről, annak korosztályáról, azokról a témákról,
amelyek nap mint nap foglalkoztatják őket.
Persze csak akkor, ha van egyfajta nyitottság a szülő részéről, ha valóban
kíváncsi a gyermekére, gyermekének korosztályára.
Lúdas Matyi (ciroka.hu) - legközelebbi előadás: május 25, Marcibányi tér!
Lúdas Matyi (ciroka.hu) - legközelebbi előadás: május 25, Marcibányi tér!
Én mindig nagy koncentrációval figyelek gyerekszínházban is, akkor is, ha
közben a gyerekemet is terelgetni kell. De látom, hogy van szülő, aki előadás közben
a telefonjával szórakozik. Épp az előbb mondtad, hogy a szülőnek a színház is egy lehetőség, hogy tanuljon, informálódjon a gyerekéről. Mit gondolsz erről?
A mobilozó szülőket egyszerűen nem értem. Mit mond a gyerekének, ha az
valamit kérdez tőle a látottakkal kapcsolatban, hogy: "nem figyeltem"? Vagy
rosszabb esetben füllent egyet?
Nem véletlenül hívják fel a figyelmet a színházakban arra, hogy kapcsolják ki a készüléket előadás előtt vagy legalábbis
némítsák el. Sajnos megfigyelhető, hogy néhányan ezt az apró dolgot is
lusták megtenni, attól félve, hogy lemaradnak valamiről abban a
rövidke 50 percben, amíg tart az előadás. Persze vannak különleges esetek, de a
legtöbb esetben ez, úgy gondolom, egyszerűen figyelmetlenség, tapintatlanság. Ismerjük
ezeket a helyzeteket mindannyian.Sajnos egyre több fiatal kezében van mobiltelefon az előadás közben is. A
szülők, a kísérők, a tanárok felelőssége is, és persze saját felelősség…
Malom mese - Ciróka Bábszínház (fotó: ciroka.hu)
Malom mese - Ciróka Bábszínház (fotó: ciroka.hu)
Mennyire fontos vagy hogyan fontos szerinted a
gyerekszínházi díszlet? Milyen szempontok szerint dolgozik a díszlettervező?
Rigócsőr király - Ciróka Bábszínház (ciroka.hu)
Rigócsőr király - Ciróka Bábszínház (ciroka.hu)
Ami a színpadon látható, az hordoz magával valamilyen
jelentéstartalmat. Olyan tartalmat, ami jó esetben szervesen működik együtt a
színésszel, koreográfussal, tehát tudatos választás eredménye, a rendezői
koncepció része: ”Ott van a helyén, mert ott kell, hogy legyen. Nem lehet
máshol.”
Azt gondolom, nincs másként ez a báb-, a gyermek- és az ifjúsági előadások tekintetében sem. A jó díszlet valamire mindig rátapint az egész előadás kapcsán. Valami lényegit fogalmaz meg, alakít képpé. Gondolatébresztő, asszociáló hatással bír és beindítja a néző fantáziáját. Szervezi a színpadi teret, a mozgást, a színpadi viszonyokat. Én jobban kedvelem az olyan díszleteket, ami a nézőt is kíváncsivá teszi, hogy amit lát, az hogyan kapcsolódik a témához.
Azt gondolom, nincs másként ez a báb-, a gyermek- és az ifjúsági előadások tekintetében sem. A jó díszlet valamire mindig rátapint az egész előadás kapcsán. Valami lényegit fogalmaz meg, alakít képpé. Gondolatébresztő, asszociáló hatással bír és beindítja a néző fantáziáját. Szervezi a színpadi teret, a mozgást, a színpadi viszonyokat. Én jobban kedvelem az olyan díszleteket, ami a nézőt is kíváncsivá teszi, hogy amit lát, az hogyan kapcsolódik a témához.
Ha sikerül felfejteni a vélt szándékot, akkor az izgalmas lehet a
nézőnek. Azt
gondolom, hogy a tervezőben is létre kell
hívjon valami belső képet az a darab, amellyel foglalkozik. Az írott anyaghoz kapcsolódik a rendezői koncepció, és
ezeknek a folyamatos oda - vissza hatásából születhet meg a végleges „díszlet”.
A gyakorlatban ez sok munkaórát jelent. Sok esetben a színész is tud gyakorlati
észrevételekkel élni egy díszlet kapcsán: mi
működik, mi nem, illetve,
hogyan működhetne jobban. Erre kifejezetten díszletállító próbákat is tartanak a
színházakban. Fontos a biztonság, a színész színpadi biztonsága, hogy úgy
kerüljön átadásra a díszlet, hogy az nem balesetveszélyes, hanem megbízható, jó,
időtálló konstrukció. Ez mind nagy felelősség és összmunka, hiszen egy-egy
előadást hosszú időre terveznek, bírnia kell a későbbi igénybevételt.
Mi a tapasztalatod, miért szeretik a gyerekek
annyira a bábokat, a bábos előadásokat?
Az egérmenyasszony (Ciróka Bábszínház - fotó: ciroka.hu)
Rögtön valami viszonyt tudnak kialakítani a bábokkal. Izgatja őket, egyből „játékba
lépnek” a bábon keresztül. Tovább rajzolják a képzeletükkel a figurát, kiegészítik
annak vonásait, érzelmeket tulajdonítanak neki, rögtön azonosulnak és belevetítik
magukat a báb figurájába, miközben folyamatosan újrarajzolva, újrateremtve
őket velük együtt élnek.
Szerinted mitől lesz jó egy gyerekszínházi előadás? A Lúdas Matyi mitől jó?
Hogy mitől lesz jó, azt nem tudom. Nincs bevált recept a sikeres előadásra.
Ha lenne, mindenki csak jó előadásokat készítene. Ami szerintem fontos, hogy a
„mai nyelven” a mai közönséghez szóljon és
lényegre törő kérdésekkel foglalkozzon, hogy olyan kérdéseket tegyen fel, amelyek elgondolkoztatják a nézőt, s ha emellett még szórakoztat is : akkor, az jó lehet. A Ludas Matyiról a
közönséget kellene megkérdezni, hogy kinek miért tetszik. Én azt ajánlom, hogy
jöjjenek el legközelebb a Marcibányi térre
május 25-én, és döntsék el maguk!
Jelenet a Lúdas Matyi című előadásból (fotó: ciroka.hu)
Ha olvasnál még hasonlókat, és érdekelnek a friss infók, csatlakozz a facebook oldalunkhoz: facebook.com/eletmese
Jelenet a Lúdas Matyi című előadásból (fotó: ciroka.hu)
Ha olvasnál még hasonlókat, és érdekelnek a friss infók, csatlakozz a facebook oldalunkhoz: facebook.com/eletmese
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése