2013. október 27., vasárnap

Erwin Moser

Erwin Moser meséire a barátnőm kisfia hívta fel a figyelmem, nagyon kiváncsi lettem, az ő 2 és fél éves őszinte szemszögéből mi az, ami figyelemre méltó.

Moser a német nyelvű ifjúsági- és gyerekirodalom egyik legelismertebb alakja, ezt jelzik díjai, eladott könyveinek példányszáma és történeteinek sokfélesége. Magyarul a Manó Könyvek gondozásában jelentek meg tőle írások. Én személyesen nagyon jó jelnek veszem, hogy a 2-3 évesek körében népszerűek tudnak lenni a magyarul is megjelent Egércirkusz hosszú és csavaros történetei. Ez azt mutatja, hogy van igény a fantáziát megmozgató és gyakran meglepő történetekre a gyerekek körében. Sőt, Moser mesealakjai nem harcolnak, nem lövöldöznek, mégis kedveltek!
Hogy mi Moser titka, azt hamar megérti az ember, ha néhány kötetét maga elé veszi, és belelapozva elmerül a bécsi szerző világában. Én egy kávézó asztalára sorakoztattam fel a tőle elérhető, nem kis számú könyvet. A Wiener Melange már rég elfogyott, én még mindig ott ültem elvarázsolva a történetektől.


Moser fantáziája nem Harry Potter-szerű, egészen más, de mégis a fantázia erejénél fogva bilincsel le. Nem tanítja didaktikusan, szájbarágósan például, hogy másnak segíteni szép dolog, de amikor a süni lába eltörik, és csak a foteljából tudná nézni, hogy barátja, a kandúr milyen boldogan korcsolyázik, akkor a kandúrnak remek ötlete támad: a saját és barátja korcsolyacipőjét ráhúzza a karosszék négy lábára, és így korcsolyáztatja a mostmár jókedvű sünit.



Csavar csavart követ a történetekben, sosem kiszámítható, milyen szórakoztató elem fogja színesíteni a mesét. Én megszerettem, és Erwin Moser lelkes olvasójává váltam, remélem, a Manó Könyvek további fordításokkal fogja bővíteni a magyar gyerekek számára is elérhető kiadások sorát. A szerző a könyveit maga illusztrálja, szöveg és rajz egysége különösen megkapó!


 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése